Ligger det en bedre verden i luften? Det er opprør i mange arabiske land. Den arabiske våren er ikke slutt enda, og vi vet ikke hvordan det slutter, men den arabiske våren gir ihvertfall meg håp. I Hellas protesterer mange mennesker imot de greske sosialdemokratenes høyrevridde politikk. Og i New York City okkuperer misfornøyde mennesker Wall Street. Det siste forteller mediene veldig lite om.

USA sin nåværende president, demokraten Barack Obama, sa den 16. november 2008 at «we cannot have a thriving Wall Street while Main Street suffers». Nå er det opp til bevis, Mr. President.

La meg klargjøre dette: jeg er ikke motstander av parlamentarisme (selv om USA, hvis vi skal være nøye, ikke er en parlamentaristisk demokrati, uten en republikk). I sine beste stunder har parlamentarismen klart å skape et samfunn som kan beskrives som «kapitalisme med et menneskelig ansikt». Det er ikke så dårlig. Det har gitt mange mennesker liv som vært bedre enn noen gang før i verdenshistorien. Men jeg er også tilhenger av fredelige utenomparlamentariske metoder. Karl Marx sa jo at «arbeiderklassens frigjørelse må være dens eget verk». Det er kanskje noe av det vi ser i dette årets hendelser. Jeg påstår ikke at alle som deltatt i opprøren i arablandene, i Hellas eller som nå i USA er skolerte marxister eller noe lignende. Men de er ikke lenger apatiske – de sier ifra, til og med når de blir møtt med vold fra myndighetene. Det er stort, for denne verden har blitt mer og mer apatisk siden høyrebølgen i 1980-årene. Er det en bedre verden som ligger i luften? Jeg håper det.

Oppdatering: Hvis noen tror at det bare er noen få som okkuperer Wall Street.